60-åriga Markku Palmroos, som vi minns som en före detta toppmålvakt inom finländsk fotboll, har utnämnts till HIFK:s nya träningskoordinator. Under spelarkarriären var Palmroos en orädd och kraftig målvakt, vars ”minä”-rop på planen ganska många spelare från den tiden fortfarande kommer väl ihåg. Han vann finska mästerskapet fyra gånger och cupen tre gånger under sin karriär som målvakt. Han spelade sammanlagt 62 Veikkausliigamatcher på 90-talet för Kumu, HJK, TPS och FF Jaro. Säsongen 1987 höll han sitt mål rent i hela 827 minuter i följd, vilket på den tiden var rekordet för en målvakt på den högsta nivån i Finland. Palmroos var även aktiv i landslagssammanhang och debuterade i Finlands A-landslag i maj 1988 i en match mot Jugoslavien i St. Michel.

Efter den aktiva karriären började Palmroos jobba som tränare. Hans första uppdrag blev år 2000 i Atlantis FC, där han lyfte upp laget till Veikkausliiga. Sedan jobbade han tillsammans med lagets nya chefstränare Ari Tiittanen ända fram till 2005. Efter tiden i Atlantis har Palmroos tränat både vuxna och juniorer och varit verksam som chefstränare i bl.a. EIF, LoPa, BK-46 och SexyPöxyt. Han har även jobbat som målvaktstränare i Finlands A-landslag, där han tränat bl.a. den nuvarande HIFK-tränaren Antti Niemi.

Nu står Palmroos inför ett nytt uppdrag som träningskoordinator i HIFK. Till hans uppgifter hör att hjälpa HIFK:s tränare på både hobby- och tävlingslagsnivå samt att dela med sig av sin erfarenhet åt HIFK:s personal.

– HIFK spelar på toppnivå i Finland. Här finns mycket traditioner och gloria. Det var såklart en stor ära för mig att bli ombedd att komma med i HIFK:s verksamhet, berättar Palmroos i en intervju med oss.

I praktiken kommer Palmroos att vara en länk mellan sportchefen och träningscheferna. Som målsättning har han att utveckla föreningsverksamheten:

– Målet är att göra HIFK:s verksamhet bättre. Dessutom vill jag utveckla tränarnas arbete samt förstås det som händer på plan. Man måste alltid utvecklas, oavsett om det handlar om en spelare eller en fotbollsförening. Det går nedåt ifall man slutar utvecklas. HIFK utvecklas hela tiden som förening. Vi tar många steg framåt i rätt riktning nu, så att vi får vår bas i skick, säger han.

Även HIFK:s sportchef Mika Lönnström är glad över att Palmroos nu kommit med i HIFK:s organisation:

– Vi ville ha en ny person med i verksamheten som stöd för våra tränares och spelares dagliga arbete. ”Fana” har både spelat och tränat på toppnivå och vet vad som krävs för att nå dit. Vi utvecklar vår egen spelarled enligt HIFK:s metodologi så att vi i framtiden kan få in egna juniorspelare till våra reserv- och representationslag för herrar. Efter att ”Fana” kommit med är vi åter ett steg närmare att uppnå detta mål.

Vi önskar Markku ”Fana” Palmroos varmt välkommen till HIFK!