HIFK:s mittfält får en betydande förstärkning efter att Matej Hradecky skrivit på ett kontrakt över säsongen 2021 med klubben. 25-åriga Hradecky har redan anslutit sig till laget och står till tränarstabens förfogande i söndagens åttondelsfinal mot RoPS i Finska Cupen.

Hradecky debuterade redan som 17-åring på Veikkausliiganivå i TPS och blev en av lagets nyckelspelare ett par år senare efter debutsäsongen 2012. Då TPS föll ner till Ettan 2015 valdes han till kapten av sina lagkamrater. Utöver Åbolaget har han spelat två säsonger (2016 och 2020) för SJK samt representerat Finland på både junior- och A-landslagsnivå.

– Det är jättekul att vara här. Vi fick gjort ett sådant kontrakt som vi ville ha, och nu känns det bra att börja jobba. Den gångna säsongen var inte den lättaste, men jag fick en hel säsong, vilket var det viktigaste för mig. Jag vill nu stiga tillbaka till den nivån jag var på innan skadorna och sedan få chansen att spela utomlands i framtiden. Jag tillför passningssäkerhet, lugn och en vilja att vinna till laget, säger Hradecky.

– Jag har redan under flera års tid velat ha Matej Hradecky till HIFK och är självklart nu otroligt nöjd över det här kontraktet. Hela vårt team (Christoffer PerretJuhani Tähkävuori och Joaquín Gómez) har gjort ett väldigt bra jobb för att den här flytten kunde bli möjlig. Vi har nu ett slagkraftigt lag samt konkurrens om speltid på alla positioner, kommenterar HIFK:s sportchef Mika Lönnström.