Målvakten Markus Uusitalo, 23, lånas ut från FC Honka till HIFK. Klubbarna kom i början av veckan överens om låneavtalet och Uusitalo blev en del av HIFK:s lag i tisdags.

Uusitalo är tvåfaldig finsk mästare från HJK, där han spelade sammanlagt fyra säsonger under åren 2016-2019. Ifjol flyttade han tillbaka till fostrarklubben FC Honka. Han spelade sex matcher i Veikkausliiga och fyra matcher i Finska Cupen för Esbolaget under säsongen 2020.

– Efter att säsongen tog slut blev det tal om att jag skulle vara intresserad av att lånas till ett lag där jag skulle kunna få mer ansvar. Jag talade med HIFK:s tränare och ledning, och det här alternativet lät bra. HIFK har alltid varit ett grovjobbande gäng då jag har spelat mot dem. Min målsättning är att ta ett större ansvar nästa år och att vara en av lagets viktigaste spelare, kommenterar Uusitalo.

– Att låna Markus Uusitalo är ett val som är i linje med vårt nya projekt, eftersom vi här ger en ung spelare chansen att stiga upp på en ny nivå. Han får redan i Finska Cupen möjligheten att visa vad han går för mellan våra stolpar, säger HIFK:s sportchef Mika Lönnström.

HIFK:s spelarkontrakt 20.1.2021:

Målvakter:
Martti Puolakainen (2021)
Markus Uusitalo (2021, på lån från FC Honka)

Försvarare:
Selman El Baset (2021, på lån från FC Ingolstadt)
Aldayr Hernández (2021)
Macario Hing-Glover (2021)
Jean-Claude Mabinda (2021)
Hannu Patronen (2021)

Mittfältare:
Jani Bäckman (2021)
Jukka Halme (2021)
Sakari Mattila (2022)
Moshtagh Yaghoubi (2021)

Forwards:
Jusif Ali (2021)
Erikson Carlos (2021)

Säkra din plats på Bolt Arena nästa sommar genom att skaffa dig ett HIFK-säsongskort redan i god tid före säsongen kör igång! Korten finns till salu via Lippupiste.