HIFK har skrivit på ett spelarkontrakt för säsongen 2021 med mittbacken Aldayr Hernández. Den 25-åriga Hernández, som är hemma från Colombia, kommer närmast från TPS, där han spelade säsongerna 2019 (Ettan) och 2020 (Veikkausliiga).

Innan flytten till Finland har Hernández representerat Bogotá FC i sitt hemland, Rocha FC på den nästhögsta serienivån i Uruguay samt Bekaa SC i den högsta serien i Libanon under säsongen 2018-2019. Ifjol blev det två mål för Åbolaget i Veikkausliiga för mittbacken, som även har en bakgrund i Colombias juniorlandslag.

– Att fortsätta på Veikkausliiganivå är ett viktigt steg i karriären för mig. Jag känner mig ivrig över att spela för HIFK och vill spela en bra säsong i Helsingfors. Tillsammans med laget har vi självklart som mål att nå en så hög tabellplacering som möjligt då säsongen tar slut. Som spelare är jag en grovjobbare och kommer att ge allt i varje match nästa år. Jag lovar att bära HIFK:s skjorta med stolthet, säger Hernández.

– Aldayr har en stark debutsäsong i Veikkausliiga bakom sig och är målmedvetet på väg vidare på karriären. Utöver sitt goda och starka spel i defensiven tillför han även nytt kunnande till specialsituationerna i offensiven. Vi letar främst av allt efter spelare med rätt arbetsmoral och inställning till vårt nya lag, och Aldayr passar utmärkt in i den här profilen. Vi tror att han kommer att höra till toppmittbackarna i hela serien nästa år, konstaterar HIFK:s sportchef Mika Lönnström.

HIFK:s spelarkontrakt 1.1.2021:

Aldayr Hernández (2021)
Macario Hing-Glover (2021)
Selman El Baset (2021, på lån från FC Ingolstadt)
Jean-Claude Mabinda (2021)

Sakari Mattila (2022)
Moshtagh Yaghoubi (2021)

Erikson Carlos (2021)

HIFK:s säsongskort finns till salu i Lippupistes kanaler. Denna länk tar dig till Lippupistes webbsida, där du kan säkra din plats på samtliga hemmamatcher nästa år!